Kaimiņi aktīvi aicina balsot par Leiboristiem |
Vakar piedalījos
Norfolkas grāfistes pašvaldības vēlēšanās. Tā kā sociālie tīkli un Latvijas
elektroniskie masu mediji ir piesātināti ar pašvaldības vēlēšanu tuvošanos
Latvijā, nolēmu padalīties pārdomās par piedzīvoto.
Protams, pirmā un
lielākā atšķirība ir tajā, ka Latvijā ir proporcionālā vēlēšanu sistēma, bet
Lielbritānijā – mažoritārā. Vienkāršoti mažoritāro vēlēšanu sistēmu var
skaidrot ABBAs vārdiem: „The Winner Takes It All” (jeb – Uzvarētājs paņem
visu). Visa valsts ir sadalīta mazos vēlēšanu apgabalos un no katra apgabala
tiek ievēlēts savs pārstāvis – deputāts vai nu pašvaldības domē vai parlamentā.
Tā kā ne dome, ne parlaments nav bezizmēra, tad no katra apgabala deputātos
tiek tikai viens – uzvarētājs. Otrais, pat tad, ja no uzvarētāja atpaliek kaut
vai par vienu balsi, ir un paliek zaudētājs.
Ja šāda sistēma
būtu Latvijā, tad Rīgas domes gadījumā tas izskatītos apmēram tā – Purvciemam
savs deputāts, Pļavniekiem savs, Teikai vēl savs. Pat tad, ja, piemēram, Vienotība ir ieguvusi stabilu otro vietu
visos šajos rajonos ar, piemēram, 23%, bet Saskaņas
Centrs to ir apsteidzis par pāris balsīm katrā rajonā un ieguvis, piemēram,
24% balsis, tad no visiem rajoniem ievēlēts būs tikai Saskaņas Centrs, bet Vienotībai
nebūs neviena deputāta.
Labums UK
sistēmai – katrs vēlētājs zina, kurš ir viņa pārstāvis domē vai parlamentā, un
no kura var prasīt atbildību par izdarīto vai neizdarīto. Ja kāds deputāts
atkāpjas – tiek rīkotas pārvēlēšanas, jo mandāts nevar pāriet nākamajam „aiz
strīpas”. Tāpat arī – nav īpašas nozīmes, kurš ir partijas lokomotīve (mēra
kandidāts vai premjerministra kandidāts), jo visu izšķir tas, cik labs vai
slikts ir katrs „mazais” deputāta kandidāts savā apgabalā un vai viņš(viņa)
spēj iegūt tieši savu vēlētāju balsis tieši savā vēlēšanu apgabalā.
Negatīvā puse šai sistēmai ir tajā, ka
uzvarētājs tiešām paņem visu un pat tad, ja balsu sadalījums būs 50,1% : 49,9%,
zaudētāju balsis pārstāvētas nebūs. Tas, protams, nozīmē, ka nedz domē, nedz
parlamentā nav pārstāvēta visa sabiedrība visā tās dažādībā.
Tomēr ir
interesanti, kādu iespaidu šīs sistēmiskās atšķirības atstāj uz priekšvēlēšanu
kampaņu. Pirms šīm pašvaldību vēlēšanām vispār neredzēju pilnīgi nevienu TV
reklāmas rullīti. Toties ik pārdienas redzēju, kā pa mūsu rajonu siroja deputātu kandidāti un viņu
pārstāvji: klauvēja gandrīz pie katrām durvīm, runājās ar cilvēkiem, uzklausīja
viņu vēlmes, vajadzības, pārmetumus un ieteikumus, centās pārliecināt, ka
konkrētais deputāts viņu sāpi zina un saprot, un to risinās. Arī mūsu pasta
kastītē regulāri parādījās pa lapelei vai avīzītei, kur kāds centās mūs
pārliecināt, cik labi konkrētais kandidāts zina mūsu apkaimes problēmas un kā
grasās tās atrisināt.
Interesanti, ka
kādas konkrētas partijas atbalstītāji bieži izvēlas savas mājas logos vai
ceļmalā pie žoga izlikt paziņojumus par ko viņi balsos un par ko aicina balsot
kaimiņus. Tā piemēram, varēja redzēt, ka mūsu rajonā daudz aktīvāki ir
Leiboristu atbalstītāji, bet rajonā, kur kādreiz dzīvoju, populārāka ir Zaļā
partija. Paziņojumi logos atvieglo dzīvi arī kampaņotājiem, jo tad viņi zina,
ka tajā mājā vēlētājs jau savu izvēli ir izdarījis un nav ko lieki laiku tērēt
un muti dzesēt, cenšoties šo vēlētāju pārvilināt.
Interesanti, ka
pie šādas vēlēšanu sistēmas, ikvienam pie varas esošajam deputātam nākas
detalizēti atskaitīties par ikkatru savu soli – katru balsojumu un katru
ierosinājumu: kādēļ šī iela nav saremontēta, vai kādēļ šai vietējai skolai nav
piešķirta nauda, kādēļ rajonā nav kārtīgi noorganizēts sabiedriskais transports
vai atkritumu izvākšana, vai arī kādēļ vietējais parks nav pietiekami sakopts.
Labums ir arī tajā, ka uzvarētājpartija nevar koncentrēties tikai un vienīgi uz
pilsētas centru vai kādiem priviliģētajiem rajoniem. Ja grib uzvarēt visā
pilsētā, tad problēmas jārisina pilnīgi visās nomalās. Tas pats attiecas uz
valsts vēlēšanām – nevar koncentrēties tikai uz vienu pilsētu vai apvidu,
jāatbalsta visi.
Kaut arī, no pupulistiem
neizbēgt nekur, arī Lielbritānijā to ir ne mazums, tomēr šāda pieeja padara
daudz neiespējamāku bārstīšanos ar nereāliem solījumiem un nevar vēlēšanas
uzvarēt izspēlējot tikai vienu kārti.
Manuprāt, te lielākie populisti ir UKIP (Lielbritānijas Neatkarības Partija),
kuru šī brīža mīļākā kārts ir referendums
par izstāšanos no Eiropas Savienības un Austrumeiropiešu (īpaši bulgāru un
rumāņu) neielaišana valstī. Tomēr šī UKIP
kārts neatbild uz jautājumu – kā tu uzlabosi tieši mūsu apkaimes dzīvi? Vai
tas, ka esat pret Eiropas Savienību nozīmē, ka konkrētajā pašvaldībā principa
pēc neizmantosiet naudu, kas pieejama no Eiropas struktūrfondiem? Un ko nozīmē
būt pret austrumeiropiešiem – vai tas nozīmē, ka tieši šo pašvaldībai
apjozīsiet sētu un nevienu iekšā nelaidīsiet? (Jautrības pēc – par cik arī
austrumeiropiešiem ir balsstiesības pašvaldību vēlēšanās, tad ar šo kārti ir grūti nomakšķerēt austrumeiropiešu balsis).
Līdzīgi varētu
būt arī ar populistiem Latvijā – ja vienīgā kārts
ir latviska Rīga (un pret krieviem!), tad kādā veidā tu pārliecināsi to vēlētāju,
kura dzimtā valoda nav latviešu? Vai vēl labāk – ja kāds no pašvaldības deputātu
kandidātiem sāk stāstīt – mēs esam pret Eiro ieviešanu. Tad kāds ir jūsu plāns?
Visur Latvijā lai ir Eiro, bet ap mūsu pilsētu jozīsim žogu, tirgosimies tikai
savā starpā ar pilsētas vietējo valūtu? Vai arī – ja pašvaldības deputāti sola,
ka jāmaina nodokļu sistēma. Ko tas nozīmē? Visā valstī būs viena nodokļu
sistēma, bet konkrētajā pašvaldībā cita?
Un ja arī ar
šādiem nereāliem un populistiskiem solījumiem tiks ievēlēti domē, tad kā vēlāk
atskaitīsies par padarīto? Ups... solījām mainīt nodokļu sistēmu, bet patiesībā
dome ar to nenodarbojas, pie vainas valdība? Ups... ir ekonomiski neizdevīgi
vienai pašvaldībai izmantot savu naudu, ja visur citur ir Eiro? :)
Varbūt tomēr
deputātu kandidātiem tomēr jāpiedomā tā reālistiski, kas ir un kas nav
pašvaldību kompetencē un ko var un ko nevar izdarīt. Un vēl vairāk – es patiesi
ieteiktu pašvaldības deputātu kandidātiem apstaigāt rajonu un parunāties ar
vēlētājiem – kas konkrētā rajonā uztrauc konkrēto iedzīvotāju un kā konkrētā pašvaldība
(un nevis valsts) to var palīdzēt atrisināt.
Attiecībā uz pašu
vēlēšanu tehnisko izpildījumu man te arī bija neliels pārsteiguma moments:
izrādījās, ka uz vēlēšanu iecirkni pasi līdzi varēja arī neņemt. Nevienam to
nebija jāuzrāda. Ierodoties savā (iepriekš norādītā) vēlēšanu iecirknī, man
vienkārši pajautāja adresi un vārdu – atzīmēja, ka esmu ieradusies un iedeva
vēlēšanu biļetenu, lai balsoju. Interesanti arī, ka vēlēšanu kabīnēs balsošanai
tika izmantotas nevis pildspalvas, bet gan zīmuļi.
Manā latvieša
prātā šaustījās neticības pilnas domas – tad tak jebkurš var atnākt uz vēlēšanu
iecirkni, nosaukt manu adresi un vārdu un nobalsot manā vietā. Un kas tā par
balsošanu ar zīmuli – jebkurš tak var pastrādāt ar dzēšgumiju un zīmuli un
samainīt rezultātus kā vajag. Bet par tādām lietām laikam satraucos tikai es.
Izrādās, ka pases jāuzrāda tikai tad, ja kāds ir apstrīdējis vēlēšanu
rezultātus konkrētā apgabalā un tiek organizētas atkārtotas vēlēšanas. Bet par
vēlēšanu rezultātu viltošanu te ir paredzēti tik bargi sodi, ka neviens te pat
neriskē tos viltot. Laikam jau tās ir uzticības pilnas un nobriedušas
demokrātijas pazīmes. ;)
Komentāri
Ierakstīt komentāru