Šķiet bēgļu tēma vēl aizvien veido ziņu galvenos virsrakstus un diskusijas
sociālajos mēdijos nerimstas. No sirds priecājos, ka arvien vairāk izskan
racionāli priekšlikumi debatēt par reāliem uzņemšanas plāniem un integrāciju.
Latvija neizbēgami ir daļa no Eiropas, Šengenas zonā ar atvērtām robežām. Ja kādā Eiropas Savienības daļā masveidā ieplūst patvēruma meklētāji, diez vai Latvijai ilgi izdosies ieturēt pozīciju, ka šī problēma uz Latviju neattiecas. Strausa politika ar galvas iebāšanu smiltīs nepalīdzēs. Ir jābūt reāliem un jārēķinās, ka no bēgļu jautājumu risināšanas Latvija neizbēgs. Nepalīdzēs protesti pie ministru kabineta ai Brīvības pieminekļa, Eiropas vai valdības lamāšana. Visticamāk, ka bēgļi Latvijā ieradīsies paši vai pēc nozīmējuma, vienalga vai runa ir par tikai 250 vai 776 bēgļiem, vai kādu vēl lielāku skaitu. Ja Latvijai nāksies arī turpmāk iesaistīties starptautiskās palīdzības sniegšanā, visticamāk uzņemamo bēgļu skaits tikai pieaugs. Jo vairāk tradicionāli bēgļiem atvērtāko Eiropas valstu (Vācija, Austrija) slēgs savas robežas bēgļiem, jo lielākas iespējas, ka bēgļi dosies arī Latvijas virzienā.
Latvija neizbēgami ir daļa no Eiropas, Šengenas zonā ar atvērtām robežām. Ja kādā Eiropas Savienības daļā masveidā ieplūst patvēruma meklētāji, diez vai Latvijai ilgi izdosies ieturēt pozīciju, ka šī problēma uz Latviju neattiecas. Strausa politika ar galvas iebāšanu smiltīs nepalīdzēs. Ir jābūt reāliem un jārēķinās, ka no bēgļu jautājumu risināšanas Latvija neizbēgs. Nepalīdzēs protesti pie ministru kabineta ai Brīvības pieminekļa, Eiropas vai valdības lamāšana. Visticamāk, ka bēgļi Latvijā ieradīsies paši vai pēc nozīmējuma, vienalga vai runa ir par tikai 250 vai 776 bēgļiem, vai kādu vēl lielāku skaitu. Ja Latvijai nāksies arī turpmāk iesaistīties starptautiskās palīdzības sniegšanā, visticamāk uzņemamo bēgļu skaits tikai pieaugs. Jo vairāk tradicionāli bēgļiem atvērtāko Eiropas valstu (Vācija, Austrija) slēgs savas robežas bēgļiem, jo lielākas iespējas, ka bēgļi dosies arī Latvijas virzienā.
Tātad – tas vairs
nav jautājums – gribam vai nē. Tas ir jautājums, kā visefektīvāk un laikus
risināt problēmu, kas aumaļām gāžas pāri visai Eiropai?
Efektīva integrācijas (ne tikai bēgļu, bet jebkuru cittautiešu!) programma jau
sen Latvijai ir akūti nepieciešama. Es vēlētos uzsvērt - EFEKTĪVA integrācijas
programma. Nevis izlikšanās vai teātris, nevis atrādīšanās citiem (Eiropai?),
bet tāda integrācijas programma, kas būtu palīdzoša gan bēgļiem/ iebraucējiem,
gan visai Latvijas sabiedrībai kopumā.
Es neatklāšu nekādu noslēpumu, sakot, ka Latvijā līdzšinējā integrācijas politika ir bijusi viena liela izgāšanās. Interesantā kārtā man vairāku gadu garumā (2005.-2009.g) bija iespēja tiešā veidā saskarties ar kādreizējo Īpašo Uzdevumu Ministra Sabiedrības Integrācijas Lietās Sekretariatu, ko vēlāk apvienoja ar vēl vienu īpašo ministriju - Bērnu un ģimenes lietu ministriju. Vēlāk apvienoto ministriju likvidēja, tā arī neatrisinot integrācijas problēmas Latvijā.
Laikā, kad biju saistīta ar integrācijas aktivitātēm Latvijā, biju pārsteigta par to, kādas bija integrācijas prioritātes un to, kā valsts dalīja finansējumu nevalstiskajām organizācijām integrācijas aktivitāšu realizācijai. Bieži nācās redzēt, ka nauda tiek dalīta etniskiem tusiņiem, kur atbraucēji var tusēt savā starpā, bet kontakta ar vietējiem īsti nebija. Notika dažādas sporta spēles, sadejošanās un sadziedāšanās, kur piedalījās visu Latvijā dzīvojošo etnisko grupu pārstāji... izņemot latviešus. Vai tā bija apzināta politika, vai specifiska (un man ne visai saprotama) izpratne par integrāciju – man grūti spriest. Zinu tikai vienu – integrācijas un etniskās spriedzes jautājumi savu aktualitāti nezaudē jau gadu desmitus. Ne viens vien runā par divkopienu valsti – latvieši pa sevi un iebraucēji pa sevi. Tās divas pasaules reti kad satiekas.
Es neatklāšu nekādu noslēpumu, sakot, ka Latvijā līdzšinējā integrācijas politika ir bijusi viena liela izgāšanās. Interesantā kārtā man vairāku gadu garumā (2005.-2009.g) bija iespēja tiešā veidā saskarties ar kādreizējo Īpašo Uzdevumu Ministra Sabiedrības Integrācijas Lietās Sekretariatu, ko vēlāk apvienoja ar vēl vienu īpašo ministriju - Bērnu un ģimenes lietu ministriju. Vēlāk apvienoto ministriju likvidēja, tā arī neatrisinot integrācijas problēmas Latvijā.
Laikā, kad biju saistīta ar integrācijas aktivitātēm Latvijā, biju pārsteigta par to, kādas bija integrācijas prioritātes un to, kā valsts dalīja finansējumu nevalstiskajām organizācijām integrācijas aktivitāšu realizācijai. Bieži nācās redzēt, ka nauda tiek dalīta etniskiem tusiņiem, kur atbraucēji var tusēt savā starpā, bet kontakta ar vietējiem īsti nebija. Notika dažādas sporta spēles, sadejošanās un sadziedāšanās, kur piedalījās visu Latvijā dzīvojošo etnisko grupu pārstāji... izņemot latviešus. Vai tā bija apzināta politika, vai specifiska (un man ne visai saprotama) izpratne par integrāciju – man grūti spriest. Zinu tikai vienu – integrācijas un etniskās spriedzes jautājumi savu aktualitāti nezaudē jau gadu desmitus. Ne viens vien runā par divkopienu valsti – latvieši pa sevi un iebraucēji pa sevi. Tās divas pasaules reti kad satiekas.
Kas attiecas
uz bēgļiem - ar kādām problēmām saskārās 7 somāļi pirms 10 gadiem, ar tādām pat
būs jāsaskaras bēgļiem, kas drīz ieradīsies Latvijā Eiropas bēgļu relokācijas programmas
ietvaros.
Domājot par
integrāciju ir jāsaprot būtiskākais – integrācija
vienmēr ir divvirzienu process. No vienas puses iebraucējiem (bēgļiem) ir jāgrib integrēties, no otras puses – sabiedrībai ir jāgrib uzņemt un integrēt.
Abi šie ir vienlīdz svarīgi priekšnosacījumi un ja viens no tiem iztrūks –
integrācijas process būs izgāzies.
Šī brīža
retorika sabiedrībā man liek domāt, ka uzsvars tiek likts tikai uz to, ka visa
atbildība par integrācijas veiksmīgu procesu tiks uzlikta tikai uz iebraucēju
pleciem, bet latviešiem būs tā privilēģija uz iebraucējiem izgāzt visu savu rūgtumu
par PSRS laika nodarījumiem, par „sliktajiem” krieviem, par mazajām pensijām un
pabalstiem un visu ko citu.
Līdzībās
runājot, tas būtu kā ģimenē, kur vīra mātei māja nodegusi un nav cits variants,
kā dēlam māti ņemt pie sevis, neskatoties uz to, ka sieva to negrib. Tad nu
aizvainotā sieva ieņem pozu – necietīšu to vīra māti, kamēr viņa sevi
nepierādīs. Nabaga vīra māte stiepjas no ādas laukā – mazgā māju, gatavo ēst,
palīdz dārza darbos un skatīt bērnus kā nu to māk. Bet sieva visu laiku uz vīra
māti dusmās kliedz – „Ne mēs Tevi gribējām mājās, ne mums Tevi vajag! Ne Tu
māki kaut ko garšīgu uztaisīt, ne Tu pareizi māki bērnus skatīt! Ne Tu gribi
mācīties kā mēs bērnus audzinām, ne Tu gribi ēst gatavot pa mūsu
modei! Un vispār - centies vai necenties – vecajiem mūsu mājās nav vieta!” Un
kādu integrāciju un ģimenes mieru var sagaidīt? Kamēr arī sieva negribēs mieru
mājās, pieņem un saprast vīra māti, tikmēr miera mājās nebūs. Visa dzīve būs viens
kara lauks. Turklāt, ja vīra mātei būs
akna, tad kādā brīdī tā sacelsies pret vedeklu-ļečītāju un sāks uzstāt, ka arī viņa ir cilvēks un arī viņa ir
jāciena. Bet savu tiesību pieteikšanu vedekla uztvers kā atklāta kara
pieteikumu. Un kariņš un spriedze tikai pieaugs. Vai tas būs palīdzoši? Kurš no
tā iegūs? Sieva? Māte? Neviens!
Un tieši
tāpat arī ar bēgļu integrāciju sabiedrībā. Nevar tikai gaidīt no bēgļiem un
iebraucējiem, ka viņiem ir jādara sava integrācijas procesa daļa. Ikvienam Latvijas
sabiedrības loceklim ir jādod arī sava artava labāka un pozitīvāka klimata
radīšanai.
Neviens bēglis
negribēs mācīties latviešu valodu un apgūt latviešu tradīcijas, ja tas viss viņam
saistīsies tikai ar negatīvām emocijām un lamām. Cik motivēts integrēties un
spējīgs atrast darbu ir cilvēks, kurš ikdienā par sevi dzirdēs to, ka „visi
viņi ir stulbi, netīri, smirdīgi, slinki un potenciālie teroristi”? Cik
motivēti integrēties būs cilvēki, kuriem ik uz soļa teiks, ka „Tu te neesi
gribēts un mums Tevi te nevajag!” Cik patīkami kādam ir dzirdēt, ka „Tu tici
nepareizajam dievam un pie mums Tu nedrīksti ģērbties tā, kā esi
pieradis/pieradusi!”
Tad, kad
izvirzām prasības bēgļiem, būtiski ir atcerēties veco labo patiesību – nedari otram to, ko negribi, lai dara Tev! Ja
gribiet aizliegt bēgļiem runāt savā valodā, svinēt savus kultūras un reliģiskos
svētkus, tad padomājiet – vai jūs gribētu arī, lai aizliedz, piemēram, Latviešu
skoliņu Londonā, lai vairs nemāca latviešu diasporai un viņu bērniem latviešu
valodu? Vai gribētu, lai aizliedz latviešu tautas deju ansambļus un korus Briselē?
Vai gribētu, lai aizliedz latviešiem svinēt Miķeļdienu un Ziemassvētkus
Toronto?
Ja sagaidām,
ka tiek cienīta latviešu diaspora ārpus Latvijas, tad ir jāciena arī iebraucēji
un viņu kultūras un reliģiskās tradīcijas, kad viņi ir Latvijā.
Protams, nav
šaubu par to, ka iebraucējiem ir jādzīvo uzņēmējvalsts vidē atbilstoši tās
valsts likumiem un kārtībai, tajā skaitā, jāzina un jārespektē valsts valoda. Tieši
tāpat kā latviešiem Lielbritānijā ir jāzina angļu valoda un jālaiž bērni angļu
skolās, bet Francijā jāzina franču valoda un bērniem jāmācās franču skolās, tāpat
arī iebraucējiem Latvijā ir jāapgūst latviešu valoda un jālaiž bērni latviešu
skolās.
Es aicinātu
ikvienu Latvijas iedzīvotāju parādīt iebraucējiem to labāko, kas Latvijas kultūrā
un sabiedrībā ir! Parādīsim to latviešu sirsnību un atvērtību, kas mājo visos mūsos!
Mums katram vajadzētu būt piemēram, kādēļ dzīvot Latvijā latviskā garā un ar
latviskām tradīcijām ir tik forši, ka arī viņiem vajadzētu to pārņemt un integrēties.
Ja mēs savā sirsnībā uzņemsim bēgli kā savu viesi, parādīsim cik forši ir
nopērties bērzu slotām pirtiņā un agrā rītā nopeldēties ezerā, ja mēs parādīsim
kā mēs spējam cauru nakti dziedāt un dejot līdz saule lec, kā mēs mākam forši
Jāņus svinēt, kā pīrāgus cepam, kā šašlikus un rosolu mākam taisīt... Paņemsim
līdzi uz Dziesmusvētkiem, vai aizvedīsim sēņot vai uz Žagarkalnu slēpot! Vai to
tiešām jūs domājat, ka atbraukušais bēglis negribēs būt daļa no foršās latviešu
saimes?
Mana
pieredze saka – parādot to foršāko un labāko, kas ir Latvijā un latvietiskumā, ikviens
ārzemnieks jūtas kā apburts un vēlas būt daļa no tā! Integrēsim bēgļus, dodot
viņiem to labāko! Uzņemot ar īstu latviešu sirsnību un mīļumu! Mūsos tā ir
daudz! Pietiks pašiem un arī bēgļiem!
Nu tieši tā! Pilnīgi Tev piekrītu.
AtbildētDzēstJautajums vai raksta autors ir finansiali vai radniecigi ieintersets taja ka tradicionalo "balto" kultura izmirtu ? Jeb izliekas ka ir dumsh un neredz ka "balto" valstis tiek merktiecigi "sajauktas" ar vienalga ko un no kurienes - aizstavoties ar skaistiem lozungiem par cilvektiesibam, inegraciju, toleranci, solidaritati, humanismu.
AtbildētDzēstJa panemam vienalga kuru "balto" rietumvalsti - jus neatradisiet nevienu kura dzivotu vismaz 80% tradicionalo balto pamatiedzivotaju - jo multikultralisms, caur politikiem(prostututam) tiek uzspiests tajaas un ka rezultata no tiesam dazadibas rezultata rodas jauktenji kuri nepieskaita sevi ne pie vieniem ne pie otriem - rodas tresha rase - jaukteni, kuriem nav nekadas piederibas nevienai no vecaku kulturam, tas pat rada psihologiskas problemas ar pasa jauktena identitai, jo vinsh nespej sevi piekaitis ne tai ne otrai kulturai.
Jusminasana par to ka jauktenu berni ir gudraki, talantigaki, skaistaki - ir pilniga izgasanas, jo Brazilija ka piemers ir izteikta jauktenu valsts, nekas butisks zinatnei ne ekonomika tur nav sasniegts.
turpretim viena no tirakajam tautam ebreji, japanji- ir sasniegusi daudz ko.
Ne jau velti Dievs ir izveidojis tik daudzas tautas lai beigas tas visas sajaukties un izveidots peleka lauzu masa, kuriem galu gala nebus itin neka atskiriga.