1993.gada 1.septembris |
Mana Facebook ziņu laikjoslu nu jau vairākas nedēļas piepilda
skolas biedru un klasesbiedru bildes, video stāsti un atmiņu stāstījumi par
skolas laiku. Mūsu mīļā Spīdolas skola 24.oktobrī svinēja 25 gadu jubileju un spīdolēni
salidoja Jelgavā no visām pasaules malām. Diemžēl es salidojumā nebiju, bet
sentiments un atmiņas par skaisto jaunību gan mani pārņēma un radās vēlme šo to
pierakstīt.
Par jaundibināto brīnumskolu
Jelgavā uzzināju no avīzēm 1991.gadā. Toreiz ar vecākiem kopā devāmies uz 100
km attālo Jelgavu, kur pilsētas kultūras namā augšējos stāvos dažās telpās bija
iemitinājusies Spīdolas skoliņa. Viss bija tik interesanti un aizraujoši! Bet
mani neņēma. Es biju par jaunu. Ņemot tikai no 7.klases, bet es toreiz biju
tikai 5.klasē.
Nezinu, kas notika
nākamajā gadā, bet doma par Spīdolas skolu bija kaut kur nogājusi nostāk.
Toties 1993.gada vasarā bērnu darba nometnē satiku Solvitu Masuli. Viņa jau
mācījās Spīdolas skolā un stāstīja cik interesanti ir tur mācīties. No tā brīža
domu, ka gribu mācīties Spīdolas skolā, man no galvas vairs izraut nevarēja.
Spīdolas skolu veidoja
pēc klasiskās ģimnāzijas principiem un toreiz skolā uzņēma tikai vai nu uz
7.klasi, vai uz 9.klasi (kaut arī skolas klašu numerācija arī bija citādāka!).
Kaut arī jau biju beigusi
7.klasi, tomēr man izdevās pārliecināt vecākus, ka esmu ar mieru vēlreiz
mācīties 7.klasē, lai tikai man būtu iespēja mācīties Spīdolas skolā.
Iestājeksāmenos noskaidrojām, ka uz 1 vietu skolā pretendē 4 bērni. Vietas bija
ļoti limitētas. Nezinu, kas īsti beigās notika, bet beigās tika nolemts uzņem nedaudz
vairāk skolēnus klasē, ar nosacījumu, ka vecāki pāris dienu laikā saorganizēs
papildus remontdarbus skolā, sadalot Em. Dārziņa ielas bērnudārza grupiņas
telpas uz pusēm, lai pietiek telpu skaits visiem. Atceros, kā tētis kopā ar
pārējiem vecākiem 2 dienu laikā uzbūvēja sienu un izremontēja telpas, lai
1.septembrī es varēju uzsākt savas skolas gaitas Spīdolas skolā.
Andris Tomašūns un Guntis Ulmanis, 1993.gada 1.septembris |
Tas 1.septembris priekš
manis bija pavisam īpašs – apmeklējām Academia
Petrina, apguvām dažādas skolas tradīcijas –pie vecā Lāčplēša pieminekļa
daļas nolikām svecītes un dziedājām skolas himnu „Rītā agri saule lēca”... un
mirkli vēlāk skolas telpās Em. Dārziņa ielā bija vēl satraucošāki notikumi –
skolu apmeklēja valsts prezidents Guntis Ulmanis. Kopbildes ar prezidentu vēlāk
rotāja gan vietējo laikrakstu, gan „Izglītības un Kultūras” vākus.
Jau no pirmās dienas bija
skaidrs – šī skola ir pavisam citādāka nekā citas. Šī skola ir īpaša. Tā ir
mana skola!
Tagad, atskatoties uz šo
laiku ik pa laikam nodomāju: „Ak Dievs! Cik traka biju es savos 13 gados,
dodoties 100 km prom no vecākiem, lai mācītos!”. Bet vēl vairāk jābrīnās par
vecākiem, kuri ne tikai tam piekrita, bet arī atbalstīja un finansēja šo manu
vēlmi.
Svecīšu nolikšana pie Lāčplēša pieminekļa |
Nevienu mirkli neesmu to
nožēlojusi. Šķiet, izvēle, ko izdarīju 13 gadu vecumā, ir bijusi viena no
vislabākajām manā dzīvē. Spīdolas skola izmainīja mani pašu, izmainīja manu
redzējumu un pieeju lietām, iemācīja patstāvīgumu, spēju meklēt un izzināt. Nav
pat jēgas spekulēt ar varbūtībām „kas būtu, ja es nebūtu mācījusies Spīdolas
skolā”, jo es to nezinu. Spīdolas skola bija visa mana pasaule, mana vide kur
es uzaugu un veidojos.
Skola bija ne tikai
eksperimentāla un īpaša mācību programma, bet arī ļoti īpaša aura. Spīdolas
aura. Spīdola pierādīja, ka skola nav telpas (tās šo gadu laikā ir mainītas
neskaitāmas reizes), bet gan cilvēki, vide, idejas un vērtības . Spīdolas
motīvs „Mainies uz augšu!” caurvija it visu, kas skolā notika. Mēs apguvām
lietas, ko citās skolās ieviesa pēc vairākiem gadiem. Skolotāju pieeja
skolēniem un mācību metodes bija pavisam savādākas. Lielāko daļu skolotājus mēs
uzrunājām vārdos. Viņi mums bija līdzās, bija pieejami un atbalstoši ne tikai
jautājumos, kas skāra mācību procesu. Mēs visi bijām kā viena liela Spīdolas
ģimene.
Klases meitenes sporta nometnē Vilcē, visticamāk 1994.g. |
Skolas īpašo auru veidoja
tās tradīcijas: Academia Petrina
apmeklējumi, svecīšu nolikšana pie Lāčplēša pieminekļa, kopīgu dziesmu
dziedāšana un skolas folkloras kopas aktivitātes, sporta nometnes Vilcē, novada
vēstures braucieni pa Zemgali kopā ar tā laika skolas direktoru A.Tomašūnu,
skolas parlaments (ar visu opozīciju). Par vārda un izteiksmes brīvību, kā arī
domu dažādumu liecināja vairākas skolas avīzes. Mācījāmies vairākas svešvalodas
vienlaikus, ieskaitot latīņu valodu. Apguvām gan novada, gan Latvijas, gan
pasaules, gan kultūras un mākslas vēsturi kā atsevišķus mācību priekšmetus. Kā
atsevišķi priekšmeti bija arī pasaules un latviešu literatūra (Raiņa „Uguns un
nakts” bija obligātā literatūra skolu uzsākot un katrs spīdolēns no galvas zina
citēt vismaz daļu no Spīdolas monologa). Skolā bija gan folkloras kopa, gan
savs teātris ar savu režisors. Ļoti aktīvs skolas parlaments un debašu klubiņš. Mums
bija zinātniski pētnieciskie darbi un mācību projektu nedēļas. Skolēni
realizēja projektus ne tikai skolas, bet arī rajona un pat visas valsts līmenī.
Klases meitenes Em.Dārziņa ielas skolas telpās. Visticamāk 1995.g. |
Ja daudziem šobrīd šīs
lietas neliekas nekas īpašs, tad 90to gadu sākumā šīs bija ļoti inovatīvas un
neierastas lietas skolu programmās. Jau toreiz pie mums skolā viesojās dažādi Latvijas
un ārvalstu vieslektori – politiķi, zv.advokāti un speciālisti dažādās jomās.
Jau tālajos 90tajos mums
skolā bija revolucionārā veselības mācība, kur apguvām gan to, kas ir veselīgs
dzīvesveids un ko smēķēšana var nodarīt veselībai, gan to, kas ir sekss, kā
rodas bērni, kā norit dzemdības, kas ir aborts, kas ir kontracepcija un kā to
lietot. (Toreiz politiķu vidū nebija tik daudz tikumības sargu, kas spētu mums
aizliegt izglītoties!).
Interesanti, ka augot un
veidojoties Spīdolas skolas vidē, es arī to pieņēmu kā normu – likās, ka
normālai skolai tādai arī ir jābūt. Bet tikai vēlāk es sapratu, cik īpaša bija
tā vide, kurā man bija tā laime un privilēģija uzaugt.
Atskatoties uz skolas
laiku, atmiņā uzzibsnī dažādi atmiņu mirkļi un epizodes, kas šķiet, bijuši
neatņemama skolas sastāvdaļa. Visu atcerēties un izstāstīt nemaz nav iespējams.
Dalīšos tikai ar mazu daļu no visa.
Ar Andri Tomašūnu 9.klases izlaidumā |
Vēl bez paša mācību procesa, visspilgtāk no visa man
atmiņā palikušas manas siltās un lieliskās attiecības ar tā laika skolas
direktoru Andri Tomašūnu. Viņš skolas laikā man bija kā otrs tētis. Tieši
pateicoties viņam, man 1996.gadā bija brīnišķīga iespēja organizēt projektu
visas Latvijas mērogā – 3. Latvijas Skolēnu Saeimu – pasākumu, kura kulminācija
bija Latvijas valsts parlamenta ēkā Rīgā, Jēkaba ielā 11. Kopā rakstījām manu
pirmo projekta pieteikumu Sorosa fondam (esmu sorosīds ar stāžu! :) ) un ar laikraksta „Izglītība un Kultūra” atbalstu
organizējām skolēnu parlamenta vēlēšanas visas Latvijas mērogā. 1.Skolēnu
Saeimu arī organizēja spīdolēni un tās galvenā persona bija jau manis pieminētā
Solvita Masule. Organizējot 3.Skolēnu Saeimu, bija īstas politiskās vētras, jo
bija arī citas skolas, kuras nebija priecīgas par Spīdolas uzkundzēšanos šī projekta realizācijā.
Atceros, kā reiz es ar
drāmu sejā iesteidzos Tomašūna kabinetā un paziņoju: „Mums ir problēma!”. Bet
Tomašūns savā mierā un apgarotībā man smaida pretim: „Tas ir labi, ka ir
problēma! Ja ir problēma, tas nozīmē, ka ir arī risinājums!”. Šķiet, tā bija
viena no lielākajām dzīves mācībām – nekad nefokusēties uz problēmām, bet uz
risinājumiem.
3.Latvijas Skolēnu Saeima, 1996.g. |
Skolēnu Saeimas pieredze
man jau 16 gadu vecumā iemācīja, ka politikas procesi nav dalāmi „mēs te mazā un
nevarīgā tauta, bet viņi tur tālie un neietekmējamie politiķi”. Jau tajā
vecumā, regulāri apciemojot Saeimas namu, vērojot frakciju un komisiju sēdes
sapratu – katru ideju var aiznest
līdz politiķiem, par to ir jācīnās, jāpārliecina pārējie deputāti. Katra ideja
ir jāietērpj noteiktā tiesiskā
ietvarā. Parlaments neapstiprina idejas, bet gan lemj par konkrētām tiesiskām normām.
Kādam tās ir jānoformulē tiesiskās normas veidā, jāatrod finansējums lēmumiem
un jāpārliecina pārējos Saeimas deputātus par to nobalsot. Un pārliecināšanas (jeb
kā tagad mēdz teikt – lobēšanas) procesā ar iesaistīties jebkurš. Arī es, arī
Tu.
Vēl vairāk – katrs no
mums var būt deputāts. Katrs no mums ir spējīgs stāties publikas priekšā,
pārliecināt līdzcilvēkus, ka tevi ir vērts ievēlēt par deputātu Saeimā.
Varbūt šo agrā jaunībā
gūto mācību un dzīves atziņu dēļ, es nekad neesmu bijusies uzrunāt politiķus,
Saeimas deputātus un ministrus par konkrētām lietām, īpaši saistībā ar
jautājumiem, kas mani ir būtiski – bērnu tiesību aizsardzību Latvijā. Zīmīgi,
ka šajā un iepriekšējā Saeimā pie deputātu mandātiem tika krietns bariņš
spīdolēnu.
Bauskas un mūsu debašu komanda (es, Vika un Anita) sacensībās Liepājā |
Esmu pateicīga arī
Spīdolas skolas vēstures un politikas skolotājai Gunitai Smiltānei par viņas
īpašo devumu manas personības attīstībā. Vienmēr ar smaidu atceros viņas
jociņus stundās, nosaucot mūs, piemēram, par pilsoņiem-trušiem. Bet daudz būtiskāk novērtēju viņas ieguldījumu attīstot
manī spēju pētīt, izprast, analizēt un formulēt viedokli. Milzīgs paldies viņai
par manis iesaistīšanu skolas debašu klubā, par izbraukātajām sacensībām un
daudzām uzvarām gan noada, gan valsts sacensībās. Paldies arī manām cīņu
biedrenēm – Viktorijai Veisai, Anitai Mengotei, Lienei Pakerei un pārējām par
neaizmirstamo debašu kustības laiku!
Ilzīte un Anita :) |
Neizsakāms paldies manai
bijušajai klases audzinātājai un tagad skolas direktorei Ilzei Vilkārsei. Viņas
mīlestība uz mākslu, kultūras un mākslas vēsturi, šķiet, spēja aizraut ikvienu,
arī mani. Katru reizi, kad apmeklēju kādu muzeju vai mākslas galeriju, man atmiņā
nāk kādi aizrautīgi Ilzes stāstījumi par dažādām mākslas vai arhitektūras niansēm
– par speciālo trīsstūrīšu iespiešanas tehniku asīriešu agrīnajā mākslā, par
sievišķīgām un vīrišķīgām kolonām grieķu un romiešu arhitektūrā, par dažādām
niansēm ēģiptiešu mākslā. Ar siltām atmiņām atceros mūsu Viduslaiku, Baroka,
Rokoko un citas balles un to, kā mēs visi ar aizrautību studējām nianses, ko
tajos laikos darīja un valkāja cilvēki, kā dejoja un kustējās. Bez Ilzītes un
viņas aizrautīgās mīlestības uz mākslu tas nebūtu iespējams!
Sveicam tā laika skolas direktori M.Butevicu jubilejā |
Paldies sk. Intai Jorniņai
par interesantajām ģeogrāfijas un ekonomikas stundām! Paldies sk. Juzefai
Blumbergai par iespēju spēlēt skolas basketbola komandā! Paldies sk. Litai
Vēverei par aizraujošajām pasaules literatūras stundām un īpašo atmosfēru
skolas bibliotēkā jeb litosfērā. Paldies sk. Mudītei Butevicai un Vēsmai
Veckāganai par spēcīgiem pamatiem latviešu valodā (piedodiet par izlaistiem
komatiem un gramatikas kļūdām šajā rakstā! :) ). Paldies Dacītei Klegerei par sirsnību un atbalstu
matemātikas stundās! Paldies sk. Līgai par filozofijas un ētikas stundām. Paldies sk. Dzintrai Liepiņai par klases
audzināšanu un ķīmiju, kura man diez ko nepadevās! Tāpat noteikti vēlos nodot
sveicienus angļu valodas skolotājai Birutai Ķempelei, kura man reiz teica, ka
esmu pilnīgi bezcerīgs gadījums un ka angliski visticamāk nekad nerunāšu (redz
kādus kūleņus dzīve met – tagad gandrīz visa mana dzīve notiek angliski –
ģimenē un darbā runāju angliski un dzīvoju Anglijā!). :)
Paldies visiem, visiem skolotājiem!
Jūsu ir tik daudz, ka visus nevar uzskaitīt!
Ar Zandu vilcienā Rīga-Reņģe |
Tāpat manas siltākās
atmiņas bezgalīgā pateicība skolai par sirsnīgajām draudzībām ar klases un skolas
biedriem, kas ilgst nu jau gadu desmitiem. Paldies skolai un Rīga-Reņģe
vilcienam par to, ka esmu satikusi Zandu Mankusu (tagad Ohff). Zandiņ, es vēl
aizvien ar smaidu atceros, cik pārliecinoši mēs stāstījām skolotājai Vēsmai
Veckāganai, ka esam māsas un mums tāpat kā māsām Ušerovskām ir jāļauj eksāmenos
izmantot kopīgi veidotu citātu kartotēku. :)
Ar Inesi gaisa balonu festivālā |
Paldies Skolēnu Saeimas
laikam, kas mani saveda kopā ar Inesi Baļčūni (tagad Tauriņu). Viņas rāmums,
nosvērtība, loģika, pragmatisms un nesavtīgs atbalsts bija svētība gan tad,
organizējot skolēnu Saeimu, gan vēlāk visas dzīves garumā. Atceroties skolas
laikus ar Inesi, atmiņā nāk gan rūpīgs darbs organizējot pasākumus, gan
gan braucieni uz gaisa balona festivāliem, gan trakulīgas dejas un lēkāšana pa peļķēm Jelgavas pilsētas centrā, līstot
pirmajam vasaras lietum.
Paldies Vitai Zīlītei un
mūsu neskaitāmajiem bohēmiskajiem vakariem ar ģitāru vai klavierēm. Paldies
superīgajām māsām Ušerovskām! Paldies manai vienreizējai māsīcai un
klasesbiedrenei Elīnai! Paldies visām manām trakulīgajām klasesbiedrenēm –
Katrīnai, Solvitai, Zanei, Solveigai, Marikai, Vikai, Anitai, Lienei un visām
pārējām... Visi mūsu tusiņi pie manis kojās, pie jums mājās, tusēšana apkārt,
braukšana uz Rīgu ar vilcienu (vienmēr otrajā vagonā no Jelgavas puses), vai
trakulīgā stopēšana...
... un protams, vislielākais
paldies manai ģimenei – vecākiem un krustvecākiem par nesavtīgo atbalstu,
uzticēšanos un finansējumu! Bez jums nekā no tā visa nebūtu!
Skolas pasākums, kur rādām nākotnes profesijas :) |
Ak... paldies, paldies, paldies
visiem, kas manu skolas laiku Spīdolā padarīja tik īpašu un neaizmirstamu!
Vienlaikus vēlos arī
atvainoties visiem tiem, kuriem bija jāpārcieš mani trakie tīņu gadi, mana
iedomība, dumpinieciskums un valdonība. Mīļie skolotāji, lūdzu, piedodiet par
nobastotām stundām un neizpildītiem mājasdarbiem! Atvainojos visiem, kuriem
esmu skolas laikā nodarījusi pāri. Trakie tīņu gadi nav attaisnojums, bet
paldies Dievam, tie neilgst mūžīgi. Es ļoti ceru, ka laika gaitā esmu bijusi
kārtīgs spīdolēns un esmu mainījusies uz augšu, kļuvusi viedāka un vairāk paciešama. :)
... un nobeigumā nedaudz
Rainis pašiedvesmai un motivācijai. Šī daļa no Spīdolas monologa man
iespiedusies atmiņā visspilgtāk. Tāds kā moto visas dzīves garumā...
„Es esmu es, es pati nāku, es pati aizeju, es nezinu kurp, −
Kurp tīk!
Es spīdu pati iz savas gaismas,
Es pati sevim uzdevums, man cita nav.
Es esmu brīva un pati sev.
Es Spīdola, Uguns mans tēvs.”
Komentāri
Ierakstīt komentāru