Vakar sociālos
medijus pāršalca stāsts par to, kā fotogrāfe ar kristīgu pārliecību atteicās
fotografēt ģimeni, uzzinot, ka tajā ir divas mammas. Tas raisīja daudz un
dažādas diskusijas par to, ko var un ko nevar darīt privātpersona, sniedzot
savus pakalpojumus. Netrūka arī to, kuri jautāja manu kā jurista viedokli par
notikušo.
Man nav nedz
laika, nedz vēlēšanās sniegt detalizētu juridisku atzinumu, bet sniegšu īsu
viedokli par faktiem un viedokļiem, kas ir izskanējuši publiskajā telpā.
Diskriminācija ir aizliegta. Tai nav un nevar būt
pamatojuma vai attaisnojuma. Diskriminēt nedrīkst nevienu, vienalga pie kādas
grupas šis cilvēks piederētu. Diskriminēt nevar nedz valsts iestādes, nedz
privātpersonas (fiziskas vai juridiskas). Diskriminācija ir cilvēktiesību
pārkāpums.
Būtu labi, ja ar
šo rindkopu pietiktu un cilvēkiem viss taptu skaidrs. Pārējais tad nebūtu
jāraksta. Diemžēl ar to vien nepietiek un tādēļ būšu spiesta uzrakstīt ko
vairāk.
Fakti:
- Ģimene vēlējās algot fotogrāfi L.Š. fotosesijai.
- Uzzinot, ka ģimene ir homoseksuāla (tajā ir divas mammas) fotosesija tika atteikta. Par to viena no apbēdinātajām mammām dalījās savā Twitter kontā.
- Savu atteikumu fotogrāfe L.Š. detalizēti skaidroja savā Facebook lapā, apliecinot, ka patiesi ir ģimenei atteikusi dēļ viņu seksuālās orientācijas un atteikums ir balstīts viņas kristīgajā pārliecībā un tradicionālā pasaules uzskatā.
Nedaudz par to, kā tas izskatās no juridiskās puses
Latvijas
Republikas Satversmes 91.pants
paredz, ka cilvēka tiesības tiek
īstenotas bez jebkādas diskriminācijas. LR Satversmes komentāros (izdots
Latvijas Vēstnesis, 2011) tiesību zinātnieks Egils Levits, komentējot šo
Satversmes pantu ir norādījis, ka minētās konstitucionālās normas tvērums
nedrīkst būt šaurāks kā Eiropas Cilvēktiesību Hartas tvērums, tādēļ LR Satversmē noteiktais diskriminācijas
aizliegums satur šādu aizliegto kritēriju katalogu: rase un ādas krāsa,
tautība, etniskā piederība, valoda, dzimšana un izcelsme, dzimums, vecums, invaliditāte,
ģenētiskās īpašības, seksuālā orientācija,
reliģiskā pārliecība, politiskā un cita pārliecība, pasaules uzskats, partijas
piederība, sociālais stāvoklis un sociālā izcelsme, dienesta stāvoklis, manta
un citi līdzīgi apstākļi.
LR Satversmes 89.pants
paredz, ka valsts atzīst un aizsargā cilvēka pamattiesības saskaņā ar šo
Satversmi, likumiem un Latvijai
saistošiem starptautiskajiem līgumiem. Viens no šādiem starptautiski
saistošajiem līgumiem ir Eiropas
Cilvēktiesību konvencija, kuras 14.pants paredz diskriminācijas aizliegumu
un šī panta ietvaros Eiropas Cilvēktiesību tiesa ne reizi vien ir skatījusi
lietas, kas saistītas tieši ar diskrimināciju dēļ seksuālās orientācijas. Latvijai saistoša ir arī Eiropas
Pamattiesību Harta, kuras 21.pantā expresis
verbis ir noteikts diskriminācijas aizliegums seksuālās orientācijas dēļ.
Diskriminācijas
aizliegums attiecināms vienlīdz kā uz valsts iestādēm tā arī uz privāto sektoru
un tas sedz dažādus aspektus – sākot no diskriminācijas aizlieguma darba
tiesību jomā, kā arī attiecināms uz sociālo aizsardzību un drošību, piekļuvi
izglītībai, medicīnas pakalpojumiem un tiesību aizsardzības mehānismiem, kā arī
tiesībām bez diskriminācijas saņemt un
sniegt pakalpojumus, iegādāties un pārdot produktus.
Diskriminācijas
aizlieguma principi ir iestrādāti vairākos LR likumos, tajā skaitā Patērētāju
tiesību aizsardzības likuma 3.1 pantā un Fizisko personu — saimnieciskās
darbības veicēju — diskriminācijas aizlieguma likums.
Tas, ka vienā
likumā expresis verbis ir iekļauts
aizliegums diskriminēt seksuālās orientācijas dēļ, bet otrā nav, nenozīmē, ka
pakalpojumu saņēmējus var diskriminēt dēļ viņu seksuālās orientācijas, bet
pakalpojumu sniedzējus nevar. Diskriminācijas aizlieguma tiesību normas vienmēr ir
jāinterpretē tajā tvērumā, kādu to nosaka Satversme un starptautiskās tiesību
normas.
Ja kāds ir pārliecināts, ka likums ir viņu pusē un homoseksuālus cilvēkus
kā pakalpojumu saņēmējus var diskriminēt (jo likums to expresis verbis neaizliedz) – nu droši ejiet
uz tiesu! Ar nepacietību sekošu kādi argumenti tiks izmantoti, lai pārliecinātu
tiesu, ka kādu ar diskriminēt. Kā arī gribēšu redzēt to tiesu, kurai pie līdzšinējās
tiesu prakses būs pārliecinoši argumenti, ka diskriminācija seksuālās orientācijas dēļ
ir attaisnojama.
Tagad nedaudz par izskanējušajiem viedokļiem.
Fotogrāfs ir pakalpojumu sniedzējs vai
mākslinieks?
Lai šo izšķirtu,
būtu ļoti vērtīgi pārlasīt Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā sniegtos terminu skaidrojumus –
pakalpojuma sniedzējs — fiziskā vai juridiskā persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros sniedz pakalpojumu patērētājam, arī izmantojot citu personu starpniecību, kuras rīkojas pakalpojuma sniedzēja vārdā vai uzdevumā,pakalpojums — personas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros par atlīdzību vai bez tās izpildīts patērētāja pasūtījums vai tāda ar patērētāju noslēgta līguma pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda lieta, uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās īpašības vai veikts darbs, vai gūts nematerializēts darba rezultāts;patērētājs — fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot preci vai pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību.
Šķiet, ka
nevienam nav šaubu, ka fotogrāfe L.Š. sniedz savus profesionālos pakalpojumus
patērētājiem, rīkojoties pēc patērētāja (klienta) lūguma un norādījumiem un par
šiem pakalpojumiem saņem atlīdzību. Pakalpojuma un produkta radīšana ir tiešā
veidā saistīta ar klienta izteikto lūgumu veidot noteikta veida fotosesiju un
tās rezultātā par samaksu saņemt profesionālas fotogrāfijas.
Šis radošās
profesijas pakalpojums pēc būtības ne ar ko neatšķiras no citu radošo profesiju
pakalpojumu sniedzējiem, piemēram, arhitektiem, dizaineriem, audio un video
profesionāļiem, telpu vai skatlogu noformētājiem, pasākumu organizatoriem, utt.
Savukārt mākslinieki
parasti ir savu mākslu rada neatkarīgi no potenciālā pircēja/pasūtītāja vēlmēm.
Mākslinieki var iedvesmoties no kā vien vēlas un radīt ko vien vēlas. To
produkti nav speciāli radīti kādam konkrētam pircējam/pasūtītājam un to izveidē
pasūtītāja vēlmes un vajadzības nespēlē nekādu lomu. Mākslinieka radīto
produktu (fotogrāfiju, gleznu, skulptūru, instalāciju, utt) klienti var
iegādāties tādu, kāds tas ir radīts. Turklāt šo produktu var iegādāties
jebkurš, jo nav radīts tieši vienam konkrētam pasūtītājam.
Tātad, ja L.Š.
reklamē savus kā fotogrāfa pakalpojumus neierobežotai klientu grupai, ja viņa
rada fotogrāfijas pēc pasūtītāja vēlmēm un pasūtītājam ir aktīva un tieša
ietekme uz to, kā pakalpojumi un produkti tiks radīti un izmantoti
(fotogrāfijās attēloti paši pasūtītāji), un pasūtītājs veic samaksu par šiem
pakalpojumiem, tad uz L.Š. nepārprotami ir attiecināmi visi tie likumu
nosacījumi, kas attiecas uz pakalpojumu sniedzējiem.
Vai privāts pakalpojumu sniedzējs var atteikt
klientam?
Protams, var! Ja atteikums
ir „es tajā dienā & laikā nestrādāju, jo man ir cits darba laiks/ grafiks
ir aizņemts ar citiem klientiem, utt.” vai „mana specializācija nav ģimenes fotogrāfijas,
jo es specializējos tikai ainavu/auto/arhitektūras/dzīvnieku/u.c. fotografēšanā,
tādēļ nevaru jums palīdzēt” – šādi atteikumi ir pilnīgi pamatoti. Būtiskākais
ir, ka šādu atteikumu varētu saņemt jebkurš, neskatoties uz viņu rasi, etnisko
piederību, reliģisko pārliecību vai seksuālo orientāciju. Ja lezbiešu pārim
atsaka, jo „nav laika”, bet tūdaļ pēc tam piezvana heteroseksuāls pāris un
vēlas tos pašus pakalpojumus tajā pašā dienā & laikā un tad pēkšņi „ir laiks”,
tad arī tas var liecināt par diskrimināciju.
Konkrētajā
gadījumā atteikums tieši un nepārprotami bija saistīts ar personu seksuālo orientāciju,
līdz ar to tas nepārprotami uzskatāms par diskrimināciju. Atteikt pakalpojumu
sniegšanu, pamatojot to ar personas piederību noteiktai grupai, īpaši, ja tā ir
iekļauta aizsargājamo kritēriju katalogā, tad tas ir nepārprotams likuma
pārkāpums un šāda darbība ir aizliegta ar likumu.
Tieši tāpat kā
kristiešu fotogrāfe nedrīkst atteikt fotosesiju lezbiešu ģimenei, tāpat arī
frizieris-gejs nevar atteikties griezt matus mācītājam, tikai tādēļ, ka
frizierim ir nepatika pret kristiešiem. Tieši tāpat neviens nedrīkst veikalā atteikt
pārdot maizi tumšādainam cilvēkam, tāpat arī autoservisa darbinieki nevar
atteikties remontēt mašīnu, kurā atrodas pareizticīgo ikoniņas. Bankas nevar
atteikties apkalpot ārlaulībā dzimušus bērnus, savukārt apdrošināšanas kompānijas
nevar atteikties sniegt invalīdam apdrošināšanas pakalpojumus. Vienalga vai
pakalpojumu sniedzējs ir valsts iestāde vai privāts uzņēmums, vienalga vai
uzņēmums ir liels vai mazs – diskriminācija ir aizliegta.
Vai kristiešu cilvēktiesības un viņu pasaules
uzskati nav jāaizsargā?
Ja fotogrāfe L.Š.
savus pakalpojumus sniedz kā juridiska persona (piem. caur savu SIA vai
mikrouzņēmumu) tad juridiskai personai nav un nevar būt reliģiskas pārliecības
tās cilvēktiesību aizsardzības izpratnē. Tikai fiziskas personas var baudīt cilvēktiesības.
L.Š. kā privātpersonai
ir tiesības uz saviem reliģiskajiem uzskatiem un pārliecību, kā arī tiesības
paust savus uzskatus. Šeit gan ir jānorāda, ka LR Satversmes 116.pants paredz,
ka vārda un izpausmes brīvību var ierobežot, ja tas aizskar citu cilvēku
pamattiesības. Būtiski ir arī
norādīt, ka Satversme neparedz atļauju diskriminēt, tādēļ, ka tas atbilst
personas reliģiskiem un pasaules uzskatiem.
No tā izriet, ka L.Š.
ir tiesības uz savu reliģisko pārliecību, bet tas nedod viņai kā pakalpojumu
sniedzējam tiesības kādu diskriminēt.
Lielbritānijā ir
divas slavenas tiesu lietas – Lee v Ashers Bakery [2016] un Bull v Hall [2013],
kurās tika skatītas līdzīgi gadījumi.
Bull v Hall [2013] lietā kristieši savā
viesu namā atteicās atļaut homoseksuālam pārim nakšņot vienā divvietīgajā
istabiņā, sakot, ka viņi kā kristieši divvietīgas istabiņās atļauj gulēt tikai
laulātiem heteroseksuāliem pāriem, bet neprecētiem pāriem ir jāguļ atsevišķās vienvietīgās istabiņās.
Savukārt Lee v Ashers Bakery [2016]
kristiešu pāris, kuriem piederēja beķereja Ziemeļīrijā, atteicās izgatavot kūku, kuras
rotājumi paustu atbalstu geju laulībām.
Abas lietas nonāca līdz UK augstākajai
tiesai un abās lietās tiesa norādīja, ka kristiešiem kā pakalpojumu sniedzējiem
nebija tiesības diskriminēt savus klientus dēļ viņu seksuālās orientācijas.
Ar nepacietību
gaidīšu, vai sāpinātās divas mammas vērsīsies pret fotogrāfi tiesā un ko šādās
lietās teiks tiesas Latvijā.